Kurčneregių ugdymas

           Kurčneregystė yra įgimta ar įgyta  būsena, kurią sukelia įvairaus sudėtingumo klausos ir regos sutrikimas. Dviejų pagrindinių pasaulio pažinimo kanalų sutrikimas pagilina ir sustiprina kiekvieno jų įtaką, tuo sukurdami labai sudėtingą, unikalią negalę. Visi kurčneregiai žmonės patiria daug sunkumų bendraudami, judėdami ir gaudami informaciją. Vis dėlto jų specifiniai poreikiai labai priklauso nuo amžiaus kurčneregystės tipo ir kilmės. Kurčneregiai žmonės negali panaudoti vieno jutimo kito jutimo sutrikimui kompensuoti. Todėl jiems netinka paslaugos ir ugdymo formos, skirtos tik akliems, tik kurtiems ar tik protinę  negalę turintiems žmonėms.

 

 

       Gimusių kurčneregių skaičius yra sąlyginai mažas, bet šios dvigubos jutiminės negalės sukelti padariniai yra labai sunkūs. Dauguma kurčneregių turi kitų sudėtingų vystymosi sutrikimų. Bet koks papildomas sutrikimas prie regos sutrikimo labai apriboja ir apsunkina vaiko galimybes mokytis. Gali atrodyti, kad kurčneregiai visiškai nemato ir negirdi. Gyvenime tai pasitaiko labai retai..

 

 

 

     Holistinis požiūris  į kurčneregį vaiką suvienija pedagoginį vertinimą ir  ugdymo programos sudarymą. Pedagoginis procesas prasideda nuo individualybės vertinimo, pagrįsto specifinėmis tyrimo procedūromis. Po to numatomas veiklos planas ir jo tęstinumas. Standartizuotos stebėjimo ir tyrimo programos grindžiamos „diagnostinio ugdymo“ metodu,  specialiomis žiniomis ir tiriančiųjų patirtimi. Komandoje savo pastangas suvienija įvairių sričių specialistai. Veikla prasideda nuo individualaus veiklos plano sudarymo ir „diagnostinio ugdymo“ metodo panaudojimo. Tai reiškia, kad nuolat bus vertinamas pats ugdymo procesas.

 

   Maži kurčneregiai vaikai dažnai gyvena uždarame vidiniame pasaulyje, kuriame retai jaučiamas skirtumas tarp savojo „aš“ ir aplinkinio pasaulio. Tokių vaikų ugdyme pagrindiniu tikslu laikomas bendravimo vystymas ir ryšio su aplinka tobulinimas. Vaikai gimę kurčneregiais dažnai labai ilgai gyvena ikisimboliniame bendravimo lygyje. Jie neturi supratimo apie gestus, kaip lūpų ar rankos judesius, kuriuos žmones naudoja saviraiškai. Toks bendravimas gali užtrukti daugelį metų. Didelė dalis kurčneregių gali likti nesimboliniame bendravimo lygyje visą gyvenimą, kiti gi gali įsisavinti simbolinę kalbos sistemą.